Bygge forts.

Ja, då har det hänt grejor! Har varit lite snålt om tid att skriva blogg, men nu kommer ett inlägg! (skrivet igår, uppdatering kommer senare under dagen)

Jag var i alla fall iväg och köpte smalare skruv och skruvade sedan fast mellanväggarna och "locket" på bänken och också rampen och ramen som ska ligga runt karets botten. Jag borrade också hål för de "metallploppar" (kommer inte ihåg vad de heter!) som hyllplanen ska vila på. Sedan var jag också till glasmästaren och köpte ett täckglas med alla fyra hörnen kapade 5x5 cm och jag var också in till Ströms zoologiska och köpte "sittunderlag" att ha under sanden i akvariet och mellan karet och bänken och 3 paket torv att ha på botten under gruset.
Jag borrade också 60 mm hål i baksidan av rampen och bänken samt i ett hyllplan för att kunna dra sladdar däremellan.
Jag har också varit hem till Rickard och hämtat bakgrunden och har kapat till den och borrat hål för 60mm raster och den ska nu bara silikonas fast.

 
Inköpen & ett av täckglasets hörn


  

Möbeln och rampen färdiglimmad och skruvad


 

Med akvariet på


 

Hål för hyllplanshållare & borrade hål för dragning av el

Möbeln har sedan spacklats (över skruvhålen och ojämna kanter) och sedan slipats. Jag har ickså hämtat färgen och målat första lagret och ska måla det andra lagret idag. Därefter ska det skruvas fast gångjärn till ramp-locket och skåp-dörrarna samt handtag på dörrarna. Jag funderar också på att sätta hörnlister på möbeln.
Sedan väntar jag nu bara på min beställning från pwss så att jag kan montera lysrören i rampen och sedan också den blå ljusslinga som jag köpte på Rusta som ska få bli nattbelysning.
Så fort jag fått allt det klart och silikonet har härdat så är det bara att köra igång alltihop!

  
Spackling och målning


Endel sand är tvättad och jag ska börja tvätta mer i dagarna och roten och torven ska läggas i blöt. Växter kommer att tas från mina 2 andra kar plus 4 knippen med svärdsplantor som jag köpte till extrapris i veckan och som just nu ligger i 70 l karet och väntar. Vatten kommer att tas från mitt 310 l och 70 l kar när karet ska startas upp och jag ska också krama ur filtret till 310 l karet i vattnet så att fiskar kan släppas i så snart som möjligt (påfågelsålarna behöver få flytta från 70 l karet då det är så svårt att mata dem med alla andra glupska fiskar i karet!)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ser ju ut att bli great det hära!

2008-04-03 @ 08:57:30
URL: http://sandraengbergs.blogg.se
Postat av: Tommy

Ah supernice.
Tyvärr så verkar inte bild 3 (uppifrån fungera)..

Ser fram emot lite uppdateringar med fler bilder :)

2008-04-03 @ 15:35:10
Postat av: Evelyn

Tommy: Tack för infon! bilden ska fungera nu :) Uppdatering kommer ikväll eller imorgon!

Sandra: Man tackar man tackar! :)

2008-04-03 @ 18:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0