Skiss-planering

Tänkte visa hur jag hade tänkt akvariet ska se ut i slutändan och på ett ungefär hur jag ska bygga upp möbeln.


Grundstomme + mått

När jag fått hem akvariet ska jag börja med bänken. Grundstommen kommer att byggas ihop som enlig ovan i trä (vet ej vilket träslag ännu, ska kolla närmare på det). Alla delar ska skruvas ihop.

Ifall ni inte kan se måtten är dom i alla fall följande (i cm):
Akvariet:
Höjd: 40
Djup: 50
Längd: 100
Bänken:
Höjd: 70
Djup: 50
Längd: 100
Bitarna bänken byggs av är 5x5 cm och 40, 42,5, 65 och 100 cm långa 

"Skal" + ram

När själva stommen är klar ska den "kläs in" i träskivor (ej bestämt träslag ännu) enligt ovan och det ska läggas hyllplan innuti bänken.
     Det ska också byggas en ram högst upp på bänken runt botten av akvariet som kommer att skymma frigolitskivan som ska ligga under akvariet och göra att det ser snyggare ut. PLanerar att göra ramen 3 cm hög.

Målning/betsning

Alla delar kommer att målas eller betsas båte utanpå och innuti, vilket är inte bestämt ännu.
     Det ska också borras hål för slangar och sladdar till ett ytterfilter som kommer att placeras innuti möbeln (ej utritat på bilden).


Luckor

Sedan ska det sättas skåpluckor på möbeln. Ska åka runt på olika varuhus som säljer köksluckor och antingen använda mig av färdiga sådanna eller bygga dem själv. Jag funderar också på att måla/tryck något motiv på dörrarna.


Ramp

Sist men inte minst så ska det byggas en ramp som ska täcka akvariet och innehålla lysrör. Det ska också finnas en lucka för matning och lättare rengörning.
     Så här är det alltså tänkt att akvariet ska se ut i slutändan när bygget är klart! Förhoppningsvis underlättar dessa bilder när jag senare ska berätta vidare om bygget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0