Akvariet (del 1)

Jag hade först tänkt bygga akvariet själv, men då jag inte vet var det kommer att stå ännu (får inte ha fler akvarier hemma för mor och far) så blir det ett problem. De flesta försäkkringsbolag kräver nämligen att akvariet ska vara fackmannamässigt byggt för att försäkringar ska gälla vid olyckor (om akvariret går sönder och skapar vattenskador på byggnaden, t.ex.) och därför kan jag inte bygga det själv.
     Jag har därför hört mig för och vissa glasmästare i området limmar (okej, "silikonar") akvarier, men det kostar oerhört mycet jämfört med hur priserna ligger söderut (främst runt stora städer som Stockholm, Göteborg mfl). Jag fick då ett tips från en person på http://www.zoopet.com som föreslog att jag skulle höra med Globefish i Stockholm (http://www.globefish.nu/)
     Jag skickade ett fax till dem i måndags och frågade om jag kunde få komma ner på något slags studiebesök för att se på när de limmar ihop ett akvarium och sedan köpa med mig ett från dem hem med måtten 100x40x50 cm(lxhxb).
     De ringde upp mig samma dag på eftermiddagen och sa att det var okej och frågade när jag tänkt komma ner och hur jag tänkt ordna det med frakten mm. Jag förklarade att jag tänkt skicka akvariet hem med bussgods (har kollat fraktavgiften och det kostar ca 350-400 kr att frakta det Stockholm - Sundsvall) och jag hade inte något speciellt datum i åtanke. Han sa att han skulle ringa upp mig en vecka senare, detta har han dock inte gjort och ringer han inte snart så får jag väl helt enkelt ringa dem själv :)
     Hade tänkte åka ner den 3e december då jag hittade billiga resor just det datumet, och jag missar heller inget speciellt i skolan, då jag endast har en fotolektion då.
     Ni kanske undrar om priset för akvariet också? Jag har ingen exakt uppgift, men jag hittade en gammal lista från dem där det stod att ett akvarium med måtten 100x50x40 cm (lxhxb) kostade ca 1500 kr, men då är glaset till det akvariet 2 mm tjockare än det i mitt p.g.a. höjden (mitt är 40 högt, det jag hittade pris på 50) så akvariet jag ska köpa är förmodligen några kronor billigare.

Till bygget används såklart float glas som är bäst lämpat för akvariebyggen. Här förklarars varför (hämtat från http://www.zoopet.com):
     Härdat glas är inte speciellt lämpligt för akvarium för även om det är något starkare än de övriga, har det nackdelen att en liten skada kan göra att hela rutan exploderar. En glas som är härdat går det inte heller att skära till.
     Laminerat glas består av två eller flera rutor som "limmas" ihop. Det har fördelen att om ett av glaslagren går sönder så rinner inte vattnet ut. Nackdelen är att det krävs ett tjockare glas för att få samma styrka - 5.6 mm float motsvaras av 8 mm laminerat.
     Float glas är det som i regel används i akvarier (det går helt enkelt inte i tusen bitar om glaset går sönder utan "håller ihop")

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0