Bygge + bakgrund

Rickard på Djurkompaniet skulle som sagt maila bilder på bakgrunden jag skulle få köpa och de bilderna fick jag idag! Jag tycker att bakgrunden är ruggigt snygg och kommer defentivt att köpa den! Kolla själva:


  


Bakgrunden har måtten 108,5x45,3 vilket betyder att jag måste kapa ca 9 cm på längden och lägga 4 cm filtermatta under den då mitt akvarium är 50 cm högt och bakgrunden endast 45. Jag passade förövrigt på att köpa silikon att limma bakgrunden med idag då jag var där för att kolla om dom hade raster att sätta i bakgrunden för insug till filter. Raster hade dom dock inte och jag skickade ett mail till pwss och bad dom lägga till ett 60mm raster i min beställning om den inte gått iväg ännu. Får väl se om jag var snabb nog!

För övrig så har jag också börjat skruva ihop möbeln idag! De två gavlarna är klara och är skruvade och limmade enligt konstens alla regler. Jag testade också att ställa iordning möbelns själva grundform och än så länge ser det bra ut! Dock så fick jag lov att ta med dörrarna till Bauhaus för att kapa dom 5 mm på höjden då det kändes som att det var lite väl taight. På Bauhaus köpte jag också hyllplanshållare (ser ut som pluggar av metall) och gångjärn. När jag kom hem upptäckte jag dock att gångjärnen inte kommer att fungera, så jag måste ut och leta nya!
     Imorgon ska jag iväg och köpa mer skruv (behöver smalare skruv att skruva fast mellanväggarna med, de jag har nu är 4,5 mm och jag skulle vilja ha 2,5-3mm för att få mer spelrum då skivorna är 12 mm tjocka) Jag ska kika efter gångjärn då också så får vi se!
     Jag också försöka hinna med att titta förbi hos glasmästaren imorgon och beställa ett täckglas och jag tänkte också höra med ströms zoologiska om dom har något underlag för akvariet ("sittunderlag", vet inte vad materialet heter) att ha mellan akvariet och bänken ifall det blir några ojämnheter när jag skruvat (ska spackla över skruvarna, men man vet ju inte hur rakt det blir) och även ha i akvariet som skyddar bottenglaset om någon sten eller rot skulle rasa då påfågelsålarna tycker om att gräva i sanden och skulle kunna underminera rötter och stenar.
     Sedan har jag heller inte hört något mer om färgen, så jag ska slå en pling till Emmelie imorgon och se om hennes pappa har tagit hem den så att jag kan hämta den och börja måla så smått!

Imorgon blir alltså ännu en späckad dag, återkommer med uppdateringar på kvällssidan om jag hinner!

Här kommer i alla fall de utlovade bilderna!


  En av de två färdiga gavlarna


Helhetsbild över möbelns grundform

Vårat vardagsrum som blev förvandlat till en verkstad..!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0