Projektplan

Jag går sista året på gymnasiet med inriktning estet bild & formgivning. Sista året har vi nu ett stort projektarbete över hela året med valfri inriktning och då jag varit intresserad av akvaristik en längre tid så har jag valt att rikta mitt projektarbete mot detta.


 

Tanken är att jag ska bygga mig ett eget akvarium från scratch. Det ska bli ett akvarium på 200 liter (L100, B50 H40) och till det ska jag bygga en möbel som akvariet ska stå på och sedan en ramp för lysrör.
     Min huvudsakliga frågeställning är om det är billigare att bygga eget än att köpa ett nytt möbelalvarium i handeln. Jag har tänkt jämföra de materiella kostnaderna på olika platser i landet och också priset för möbelakvarium i motsvarande storlek och också hur priserna skiljer sig beroende på tillverkaren (måste då såklart ta med fraktkostnader för akvarium som importerats till Sverige från andra länder). Det kan så klart inte bli exakta siffror på prisskillnader då detta svänger upp och ner hela tiden, men jag tänkte undersöka generellt var i landet det lönar sig att bygga akvarier själv och inte.
     Utöver frågeställningen tänkte jag också försöka lösa en del problem jag själv haft med mina akvarier. Jag vet att många har gjort samma sak innan, men jag har aldrig provat själv. Jag hade då tänkt försöka bygga in så mycket som möjligt i akvariet, tänkte bl. sätta en digital termometer i rampen och försöka hitta en bra lösning för att även gömma timern i rampen och (om det är möjligt) ordna så att timer går att sköta utan att lyfta rampen genom att bygga in den i rampen så att den går att sköta utifrån. Helst vill jag också ha strömbrytare för lysrören inbyggt i rampen, men detta vet jag inte om det kanske krävs en elektriker för att göra, så att försäkringar gäller vid olycksfall.
     Jag har fått många fina idéer på andra frågeställningar och problemlösningar, bland annat att försöka få akvariet att fungera utan filter/pump, men dessvärre lämpar sig inte det då en del av planen är att gömma tekniken och det blir ju svårt om det inte finns någon teknik att gömma! Sedan är det nästan bara labyrintfiskar (gurami, makropoder, kampfiskar mfl) och ett fåtal andra fiskar med möjlighet att andas vanlig luft som skulle passa i en så pass syrefattig miljö och detta är inte de fiskar jag tänkt mig (har ingen bestämd "fiskbesättning" ännu, men många funderingar, tar dessa längre fram).
     Det går att uppnå högre syrehalt i ett akvarium utan filter/pump (eller motsvarande teknik) genom att plantera en mängd växter. Jag har såklart tänk ha växter, men inte så pass många som skulle krävas. Så många växter skulle dessutom behöva mer ljus än jag tänkt erbjuda (tänker ha det realativt dunkelt) och de skulle förmodligen behöva CO2-gödning, vilket inte ekonomin tillåter just nu.

Jag kommer i alla fall börja med själva akvariet och utefter det ska jag utforma möbeln. Jag kommer då att dela projektet i 4 delar. Först akvariet, sedan möbeln/rampen (vet ej vilken ordning det blir än) och efter det inredning och insättning av fiskar.

Kommentarer, tips och råd av alla slag är mycket välkomna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0