Virke

Efter att ha rådfrågat zoopets medlemmar bestämde jag mig för att använda mig av den senare ritningen (se föregående inlägg) och idag tog då jag en biltur tillsammans med min far. Vi åkte först till Brosågen, men där var allt igenbommat, grindarna var låsta och inte en människa syntes till. Därför åkte vi istället till Lerviks trä ute på södra Alnö där min far känner ägaren (= bra råd och pris ;)). Han hade dock inte furu 45x45 mm, men han hade 45x57 färdighyvlat, vilket jag slog till på! Köpte 9,4 meter för 150 kr (2x240 cm, 3x160 cm). Återstår att se om jag ska hyvla ner det till 45x45 mm eller om jag ska använda de nuvarande måtten. Jag ska också ta med mig virket till skolan och kapa det där och se om Leif kan hjälpa mig att få det rakt och också borra hål för pluggar.
     Sedan var vi också runt och kollade efter träskivor till möbeln på K-rauta, Byggmax och Coop bygg och trä. Billigast var det på Byggmax, men jag minns inte om dom hade 500 mm breda skivor. Jag har nämligen suttit och beräknat hur många och vilka mått jag kommer att behöva av skivorna och jag kommer att behöva 2 st 600x2350/2400 mm, 2 st 500x2350/2400 mm och 2 st 400x2350/2400 mm. På Byggmax kostar en 600x2350 mm skiva 329 kr och en lika lång med bredden 400 mm 229 kr. Om de har 500 mm skivor så skulle det kosta ca 1700 kr att köpa skivorna där, jämfört mot K-rauta där det skulle kosta ca 2300-2400 kr.
     Skivorna är förvrigt de också gjorda i furu och 18 mm breda.

Jag ska ta en tur till Byggmax igen och kolla måtten. Har dom 500 mm så kommer jag troligtvis att handla skivorna där!
     Skivorna ska förövrigt senare betsas riktigt mörkt brunt så att jag slipper den jobbigt fula gula färgen furu får efter några år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0